Need for Speed Undercover bu sene 18 Kasım’da piyasada olacak. Peki 17 aydır yapımda olan bir oyundan neler bekleyebiliriz? Eski serilerden sonra artık hıza ihtiyacımız olduğu kesin! Serbest dolaşma, polisler, hasar, modifikasyon, süper arabalar, geniş bir hikaye ve aksiyon dolu sürüş keyfi! Ne dersiniz?
Most Wanted 2 Need for Speed Undercover ile ilgili ilk görüntüler yayımlandığı zaman tüm izlenimler Most Wanted 2'yi çağrıştırıyordu. Kameranın konumu, arabaların ortama uyumu ve yayımlanan ilk oyuniçi videolarla arcade oynanış tarzı hemen bazı eski anıları hatırlatıyordu. Pro Street’teki simülasyon tarzı sürüş şeklinden neredeyse eser kalmamıştı. Arayüze baktığımızda ise karşılaştığımız görüntü yine aynıydı: Klasik gösterge, kural ihlali, mini harita – her şey geri dönmüştü.
Need for Speed Undercover incelemesi Eski oyunda NFS dünyasının sokaklarında yeni yarışmalar ve heyecanlar ararken Undercover’da yarışlar yerine görevlere gitmekteyiz. Bu görevlerin başlangıcının çoğu oyun içi grafiklerden oluşacak. Örneğin görevlerinizden biri, bir araba galerisinden Porsche çalmak. Başlangıçta siz üçüncü kişi kamera açısından arabamızın galeri camından fırlayıvermesine tanıklık ediyorsunuz. Ortama kısa sürede sokan bu ara videodan sonra kamera yavaş bir şekilde arabanızın arkasına geçiyor ve kovalamaca başlıyor. Elbetteki sizin için alarm veriliyor ve yerel polisler peşinize takılıyor. O halde speedbreaker’ımızı (bilmeyenler için hatırlatalım, speedbreaker oyunun yavaşlamasını ve daha kolay manevra almanızı sağlayan bir özellik, önceden Most Wanted’da istediğimiz kadar kullanabildiğimiz speedbreaker bu oyunda birkaç kullanımlık) aktive edelim ve beklenmedik aynasızlara makas atalım! Undercover’da polislerden kurtulmak için yapmamız gereken tıpkı Carbon ve Most Wanted’daki gibi köprüleri veya yapı iskeleleri gibi kamu mallarını yıkarak amacınıza ulaşabiliyor ve garajınıza dönebiliyorsunuz. Bu arada, yayımlanan videolar arasında Most Wanted’daki Donut shop’lara henüz rastlayamadım Oyunda gerçekçiliği ve sürüş keyfini arttıran bir diğer unsur ise Pro Street’in vesilesiyle de tanışmış olduğumuz hasar. Yine de Undercover’da aracınız sadece görsel olarak hasar alacak. Eğer biri gidip sütunlara da çarparsa elbette aracının hakimiyetini kaybedecektir fakat onun dışında aracını hala sürebiliyor olacak.
Undercover’da kendini hemen hissettiren özelliklerinden biri ise geliştirilmiş polis ve trafik yapay zekası. Öyle ki trafikteki araçlar kimi zaman zincirleme kazalar oluşturabilecekler. Aynı şey polisler içinde geçerli. Polislerin sayısı ve davranışları süreyle orantılı olarak artmakta ve daha agresif hale gelmekte. Aynı zamanda geliştirilen fizikler sayesinde araba çarpışlarında havada uçuşan arabalara rastlayamayacağız. Anlayacağınız yapay zeka tarafından kontrol edilen arabalarla etkileşim daha sıcak ve gerçekçi ama bir o kadar da sıkı. Bilhassa hasar modellemeleri ve kamera tasarımındaki geliştirmeler sayesinde.
Serbest Dolaşma Serbest dolaşma, NFS Undercover ile bir kez daha beraberinde geliyor. Bu sefer ki ziyaretimiz Palm Harbor, Port Crescent ve Sunset Hills Dağlarından oluşan Tri-City Bay adında üçlü bir bölge. Her bir bölgenin kendine has özellikleri var: Şehiriçi alışveriş merkezlerinden, endüstriyel liman ve kırsal tarım alanlarına kadar. Hepsi de otoyollar sayesinde bağlanmış durumdalar. Toplam 160 km’lik sürüş alanı bulunan şehrin bir ucundan diğer ucuna otoyollar aracılığıyla gidilmesi toplam 8 dakika sürmekte. Sadece sokak araları ve otoyollar ummayın, kanyonlarda, varoşlarda, inşaat alanlarında, dağlarda ve daha pek çok farklı alanlarda yarışma imkanı bulacağız. Polisleri halt etmek ve size yardım amaçlı kısa ve alternatif yollar da bulunacak. Oyun; güneşin batışında, saat 7 gibi, güneşin uzun gölgeler yarattığı vakitte geçecek. Bu da oyuna sarımsı bir ton katacak, tıpkı bir çok filmde ve Most Wanted’da gördüğümüz gibi.
Undercover’daki ana menü de oyuniçinde bir pop-up görünümünde olacak. Xbox Live ve PlayStation Network oyun için desteklenmekte fakat NFS: Hot Pursuit zamanlarından hasret kaldığımız iki kişilik mod, maalesef bu oyunda da yok. Oyunda size verilen görevler haricinde Tri-City Bay şehrinde istediğiniz gibi gezme özelliği de var ve istediğiniz vakit GPS aygıtınızla anında sprintlere, otoban yarışlarına veya kovalamacalara dalabilirsiniz.
Aksiyon Dolu Sürüş Deneyimi Oyundaki sürüş fizikleri bana göre Undercover’ın en can alıcı noktası. Electronic Arts’ın oyun için amacı heyecan yaşamanızı sağlayacak bir sürüş türü, bir yerde arcade ve simülasyon arası. Yayımlanan videoları incelediğimizde ise her ne kadar başlangıçta Most Wanted veya Carbon’dan bir farkını göremiyor olsak da bazı olaylardan Pro Street’teki simülasyon özelliklerini içerdiğini de gözlemleyebiliyoruz. Kısaca Pro Street’teki fizikler alınıp oyuna daha aksiyon dolu bir sürüş deneyimi katılmış ve yapımcılar bu yeni geliştirmiş oldukları fiziklere ”Heroic Driving Engine” adını vermiş. Artık arabamız sürüş için daha hafif ve yola daha oturaklı, eski oyunlara oranla araba üzerinde daha fazla etkimiz var ve komutlarımız arabayı direk olarak etkilemekte. İşte bu da arabamızı kullanmamızı daha kolay kılıyor ve yüksek hızlarda sürmemizi sağlayarak heyacanlı bir sürüş keyfi yaşatıyor. Öyle ki ne kadar gaza bastığımız ekranda belirtilmekte ve bir o kadar da arabamıza etkide bulunmakta.
Hatta biraz daha abartarak, daha fazla heyecan olması için akrobatik hareketleri de geliştirmişler. Diyelim ki karşınızdan bir polis sürüsünün geldiğini görüyorsunuz. Hiç problem değil, el frenini çekin, arkasını attırın ve 180 derece dönüş yapın. Geri geri gitmeye gerek kalmadan. Drift yapmayı da seviyor musunuz? Arabanızı yanlamak çok zor olmayacak, biraz alıştırma isteyeceği kesin ama alışınca güzel bir duygu olacağı da muhakkak.
Need for Speed Undercover incelemesi Daha önce de belirttiğim gibi kamera da arabanın dönüşlerine duyarlı. Nasıl bir manevra alırsanız alın, kamera her zaman arabanızı bir adım öne çıkarmakta ve arabanıza karşı bir ilgi duymanızı sağlamakta. Kamera yumuşak geçişlerle hareket etmekte ve öyle ki nitroya bastığınızda dahi kameranın zoom-out olması sizi rahatsız etmemekte. Yeni NFS oyunlarının vazgeçilmezi nitro (yine birkaç kullanımlık), bu oyunda da var. Nitroyu kullandıktan sonra yeniden dolmasını beklemeniz gerekecek. Oyuna yeniden dahil edilen başka bir özellik ise drafting. Yani rakiplerinizin tamponuna yapışıp ardından daha iyi kalkış, atak yapmanızı sağlayan özellik.
Yeni fiziklerin, kameranın ve geliştirilmiş motor sesleriyle oluşan bu kombinasyonun bu bütünü henüz yaşamamış olduğumuz bir deneyimin habercisi. Elbette ki eski serilere oranla daha farklı bir tecrübe olacağından alışmak zaman alacaktır fakat alıştığınız zaman da sizi kendine bağımlı edebilir!
Yeni Modlar Otoban yarışları (Highway Battle) Undercover’daki yeni bir oyun modu. Genel olarak, Underground 2'deki ‘outrun’ yarışları ile eski NFS oyunlarındaki trafiğin de dahil olduğu drag yarışlarının bir karışımı. Otoban yarışlarındaki maksat, Carbon’daki kanyon yarışlarına benziyor yani ”boss” türü yarışçıları yenmek için genelde otobanda yarışacağız. Başlangıçta yarışlar ara bir sahne ile başbaşa veya ardarda başlamakta ve bu aşamadan sonra belli bir yol kateden ya da belli bir zaman süresinin sonunda birinci olan kişi yarışı kazanıyor. Yarış esnasında trafiğin sıklığıysa dengesiz. Kaza yapma olasılığınız yüksek ve önünüzdeki rakibiniz diğer araçlara kaza yaptırarak size engel olarak bir bariyer oluşturabilir. Dediğim gibi trafiğin akışı da tamamen rastgele, Underground drag yarışları gibi önceden belirlenmiş değil. Yani bir yarışı her oynayışınızda ayrı bir zevk alarak oynayacaksınız. İlk yarışınızda rakibiniz trafikteki en iyi yolu bulup sizin ona yetişmenizi imkansızlaştırırken bu yarışı bir kez daha oynamanız dahilinde rakibiniz gözüken ilk tıra da çarpabilir.
Hiçbir oyun modunda bulunmayan bir diğer olmayan özellik ise dikiz aynası ki bu da oyunu da ilgi çekici bir hale getiriyor. Oyunun normal kamera açısında dikiz aynası bulunmadığı için Kendinize sık sık ”Acaba arkaya bir kez daha bakmalı mıyım? Hemen sonrasında kaza yapma olasılığım var mı?” gibi sorular sormanız olası. Bu da otoban yarışlarındaki gerçekçiliği arttıran başka bir unsur.
Belirtmek gerekirse otoban yarışlarının gelmesiyle beraber drag ve drift yarışları bu oyunda yer almayacak. Most Wanted’da da olduğu gibi bu iki tür Undercover’ın arkasındaki konsepte uymayan türlermiş (hmm?). Tekrar oynatma (replay) modunu da beklemeyin. Bu özellik zaten Underground serilerinin başından beri yok ve bir kez daha olmayacak. Serbest dolaşma, kompleks polis kovalamacaları ve fizik motorunun kaynaklarından ötürü böyle bir özelliğin yapımcılar tarafından her platform için geliştirilmesi imkansızmış (x2 hmm?)
Need for Speed Undercover incelemesi Bu oyuna özgü bir başka yenilik ise ”Cops’n Robbers” yani ”Polisler ve Hırsızlar” modu. Bu modda dörder oyuncudan oluşan iki takım olacak. İlk ekip olan hırsızlar, belirtilen paketi almak zorunda ve polislere yakalanmadan istenen yere götürmeleri onlara verilen görev. Polis olan diğer ekibin amacı ise hırsızları paket yerine ulaşmadan önce yakalamak. İki round’dan oluşacak bu modda her oyuncu hem polis hem de hırsız olma imkanını yakalayacak. Sekiz oyuncuya kadar desteklenen bu modda oyuncular sürüş yeteneklerini PlayStation 3, Xbox 360 ve PC platformlarındaki çoklu oyuncu modundaki sprint ve circuit modlarında sergileyebilme imkanı bulacak. Adrenalin dozajı yüksek polis kovalamaları Undercover’ın önemli özelliklerinden biri ve ‘Heroic Driving Engine’ ile beraber bu özellik elbette ki çoklu oyuncu modlarını da daha heyecanlı kılıyor.
Yine Undercover ile beraber gelen bir başka yeni mod ise yazının başında bahsini geçmiş olduğumuz ‘Cost to State’ yani ‘Kamuya Zarar’ modu. Bu modda oyuncuların amacı diğer araçlara ve kamu malına olabildiğince zarar vermek. Yine aynı şekilde polis araçlarına zarar verildikçe kazandığımız para miktarı da o oranda artacak.
Daha önce hiçbir yarış oyununda yer almamış bir başka yeni özellik ise ‘Wheelman Skills’. Temel olarak bu çoğu rol yapma oyunundan bildiğimiz bir ödüllendirme sistemi. Her yarışı bitirdiğinizde motor, vites geçişi veya frenleme gibi yeteneklerinizi yarışlardaki performanslarınıza göre geliştirebilecek ve böylece ileri ki yarışlarınızda daha iyi vites oranlarına veya daha yüksek hızlara ulaşabileceksiniz.
Adrenalin Need for Speed serilerinde hiç karşılaşmadığımız bir özellikti geniş bir hikaye çerçevesi. Need for Speed Undercover, bu yeni oyunuyla gizli bir polis olan oyuncuyu, (Pro Street’te adımız Ryan Cooper’da fakat bu oyunda yine isimsisiz) geniş ve kompleks bir senaryo çizgisiyle daha da heyecan kılıcı bir seri haline getirmeyi planlıyor. Oyuncu kadrosuna Christina Milian’da dahil. Oyundaki amacımız, FBI tarafından karanlık suç dosyaları ile ilgilenen çaylak bir polis olarak, seksi bir kadın olan Chase Linh (Maggie Q – Die Hard ve Mission Impossibe III’de rol alan bir isim) adında federal kontrolörümüzün yardımıyla beraber, uluslararası araba kaçakçılığı yapan bir Vietnamlı suçlunun arkasındaki yatan gizlilikleri öğrenmek ve onu yakalamak.
Oyundaki sinematikler Hollywood stüdyolarında çekilmiş ve dijital ile gerçek çekimlerin bir kombinasyonu ki oyuna çok farklı bir görsellik katıyor. Oyunun senaryosunun oyun ile etkileşiminden biraz daha bahsedecek olursak; haritanızda görünecek olan görevleri yerine getirmeniz gerekecek. Görevleri direk haritanızdan seçebileceksiniz ya da eski klasik görevin olduğu yere sürebilme imkanı da olacak. Verilen görevlerin hepsini bitirmenize de gerek yok, hikaye doğrultusunda ilerleyebilmek için yeterli sayıda görevi yerine gerçekleştirmeniz gerekmekte. Oyun kesin olmamakla beraber yaklaşık 20-25 saatlik bir kariyer moduna sahip olacak.
Ses ve Müzik Electronic Arts Black Box, Undercover oyununda sadece Hollywood yapımı sinematik aravideolarıyla değil sesleriyle de dikkatleri üzerine çekiyor, nitekim ses biliminde EA’in geçmiş yıllarda kazanmış olduğu ödüller var. Oyundaki müzikler için Underworld ve Minority Report (Azınlık Raporu) gibi filmlerin müziklerini bestelemiş olan Paul Haslinger seçilmiş.
Most Wanted’da olduğu gibi arkaplan müziği ortamındaki duruma göre çeşitlilik göstermekte. Her bir yarış tipini ayrı bir şekilde tanımlayabilmemiz adına her oyun modunda farklı bir müzik dinliyor olacağız. Örneğin otoban yarışlarında itici ve sert ritimlere sahip müzikler ağırlıkta olacak. Her oyunda olduğu gibi bu oyunda da bir çok sanatçı tarafından bestelenmiş farklı türde müzikler olacak fakat bu müziklerin sadece belli bölümleri belirlenmiş oyun içi bölümlerde kullanılacak. Bir tutuklama sonrası ozan havaların çalınması oyuncunun dikkatini dağıtır mantığıyla EA müzikleri tamamen kendi belirlemiş durumda ve yine müzikler ile motor sesi arasında senkronizenin bozulmaması için kendileri özel bir mekanizma geliştirmiş durumdalar. İşte bu sebepten ötürü kendi istediğimiz müzikleri oyun içine atmak imkansızmış. İlginç.
Need for Speed Undercover incelemesi Polis radyosu da bu oyun için tekrar elden geçmiş. Oyun içinde polis konuşmalarını dinlerken artık olayın gelişmesiyle paralel olarak konuşmanında nasıl geliştiğine tanıklık edebilecek ve FBI ajanları gibi daha tecrübeli kişilerin seslerini ayırt edebileceğiz. Undercover’daki yol seslerinin tamamlanması ise stüdyo ve kapalı alanlarda toplam beş hafta sürmüş. Test Drive Unlimited’daki gibi her arabanın sesinin farklı olması ve hatta her devirde farklı bir ses duymamızı sağlayan konveksiyonel bir birleştirici bu oyun için kullanılmamış. Onun yerine sesler, fiziklere göre uyumluluk sağlayacak ve bu şekilde araba fiziklerine göre çıkan motor sesi, hiçbir hilekarlık yapmadan daha gerçekçi bir netice sağlayacak. Özellikle bu farkı tam ve yarım verilen gazlar arasında rahatlıkla hissedebileceğiz fakat PC oyuncuları için kötü bir haber, bu geliştirilmiş olan yeni ses sistemini gerekli donanımsal ekipman bilgisayar donanımında olmadığı için kullanamayacaklar.
Modifikasyon ve arabalar Bir çok kişi modifikasyon olayını da merak ediyor olabilir: ve evet, autosculpt yine mevcut ve bu sefer biraz daha gelişmiş olacak, yani ProStreet’te sadece tam body-kit’leri autosculpt’ta sokabilirken, bu oyunda tampon ve marşpiyelleri ayrı ayrı modifiye edebileceksiniz. Boyama işlevlerinde de ilerleme var gibi: örneğin sadece ön tamponu boyamak gibi. Performans modifiyesi de mevcut. Aston Martin, Audi, BMW, Dodge, Ford, Koenigsegg CCX, Lamborghini, Lexus, Mercedes-Benz, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Pagani, Porsche, Plymouth, Subaru, Toyota ve Volkswagen gibi oyunda yer alacağı kesin olan arabalar arasında henüz daha piyasayada bile olmayan Nissan 370Z ve Renault Megane Coupé’nin yer alması başka bir güzellik. Bunun dışında henüz listede gözükmeyen Bugatti, Mclaren ve Pontiac gibi markaların bazı röportajlarda yer aldığını görüyoruz.
Tüm bu özellikler bir yana, bu sene de mükemmel bir oyun göremeyeceğiz sanırsam. Bu oyunda dikiz aynası yok, kaput üstü kamera modu yok (iç mekanı saymıyorum), iki kişik mod halen daha yok! Oyun yine sadece bir gün modunda. Yani eski klasik NFS oyunlarındaki gece-gündüz, yağmur-kar-çamur yine yok.
Sonuç Öyle görünüyor ki EA Black Box, düşündüğüm gibi eski oyunlarda güzel olan özellikleri Undercover ile beraber bir araya getiriyor. Bir yerde Most Wanted 2 yapıyorlar. Most Wanted’da Underground’dan sonra, serideki en güzel oyundu. Bilhassa polisler sayesinde.
Oyunun kendisinden önce bir demo planlanmadığını belirtti geçtiğimiz günlerde EA. Tamamen oyunun kendisine odaklanmak istediklerini açıkladı. Bakalım yapımı toplam 18 ay sürecek olan bu NFS oyununda nelerle karşılacağız. PC, PS3, Xbox 360, Wii, PS2, NDS, PSP ve mobil platformu için geliştirilen Undercover, 18 Kasım’da sitemizdeki yerini alacak.
MINIMUM SİSTEM GEREKSİNİMLERİ OS: Windows XP/Vista CPU: Pentium 4 3.2 Ghz or AMD Athlon 64 3500+ RAM: 1GB MB RAM or higher (Windows Vista requires 2 GB RAM) HDD: 10 GB free disk space or more Graphics: 256 MB or higher (Pixel Shader 3.0, PCIe only) * DirectX: Version 9.0c TAVSİYE EDİLEN OS: Windows XP/Vista CPU: Intel Core 2 Duo, AMD 64 X2 5200+ or AMD Phenom RAM: 2GB MB RAM or higher (Windows Vista requires 3 GB RAM) HDD: 10 GB free disk space or more Graphics: 512 MB or higher (Pixel Shader 3.0, PCIe only) * DirectX: Version 9.0c DESTEKLEDİĞİ EKRAN KARTI MODELLERİ ATI Radeon X1600 series Radeon X1800 series Radeon X1900 series Radeon HD 2400 series Radeon HD 2600 series Radeon HD 2900 series Radeon HD 3000 series Radeon HD 4000 series NVIDIA GeForce 7300 series GeForce 7600 series GeForce 7800 series GeForce 7900 series GeForce 8500 series GeForce 8600 series GeForce 8800 series GeForce 9500 series GeForce 9600 series GeForce 9800 series GeForce 200 series
Ana menüdeyken ayarlar menüsüne girin, SECRET CODES'i seçin ve aşağıdaki kodları girin.